کد مطلب:193407 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:90

چرا خدا وقوف را در مشعرالحرام قرار داده است نه در حرم؟
محمد بن حسن همدانی گوید: از ذوالنون مصری سؤال كردم: ای ابوالفیض، چرا خدا وقوف را در مشعر الحرام قرار داد و نه در حرم؟

ذوالنون مصری گفت: كسی كه از امام صادق - علیه السلام - این مطلب را سؤال كرده بود برای من نقل كرد كه حضرت صادق - علیه السلام - فرمود:

چون كعبه خانه ی حرام خدا و حجاب او است، و مشعر باب او است. پس هر گاه زائران قصد او را كردند آنها را كنار درب متوقف می كند، تا به آنها اذن ورود بدهد، سپس آنها را كنار حجاب دوم (یعنی مزدلفه - منی) متوقف می سازد.

و هنگامی كه طول تضرع و عجز و لابه ی آنها را دید به آنها دستور می دهد كه قربانی خود را تقدیم كنند، و هنگامی كه قربانی خود را تقدیم كردند، و آلوده گیهای خود را زدودند، و از گناهانی كه بین آنها و بین خدا حجاب بود پاك شدند امرشان می نماید تا با طهارت زیارت كنند.

عرض كردم: چرا روزه را در ایام تشریق مكروه دانست؟

حضرت فرمود: برای اینكه آن جمعیت زواران خدا هستند، و در ضیافت او می باشند، و شایسته و سزاوار نیست كه میهمان نزد میزبان خود روزه بگیرد.

عرض كردم: پس معنی آویختن و چنگ زدن به پرده ی كعبه چیست؟

حضرت فرمود: مثل او مثل مردی است كه بین او و بین میزبانش جنایت (و مسأله ای) می باشد، و لذا به پیراهن او آویزان می شود، و دامن او را می گیرد و در برابر او عجز و لابه و تواضع می كند به امید اینكه از جرم او درگذرد.

- توضیح: مأزمین: منطقه ای است بین عرفه و مشعرالحرام. [1] .


[1] علل الشرايع: ص 443، بحارالأنوار: ج 96 ص 34 ح 12.